Železniční síť je jako živý organismus. Čím rychleji ji osekáváme, tím rychleji umírá.

Mikuláš si přál záchranu lokálky

04.12.2011 17:30

Tuto sobotu a neděli se na trati číslo 253, spojující jihomoravské Vranovice s Pohořelicemi, opět rozjely osobní vlaky. Sice „jenom“ zvláštní, Mikulášské, ale s o to větším zájmem veřejnosti. Akci na lokálce, na které byl pravidelný provoz osobní dopravy ukončen v závěru roku 2008, organizovalo občanské sdružení Klub přátel lokálek (KPL) a jejím smyslem bylo mimo jiné upozornit na nekončící smysl existence této osmikilometrové dráhy.

Jak známo, trať se nachází na černé listině státní organizace SŽDC a akutně jí hrozí nebezpečí likvidace.
Realizační stránku akce pro KPL zajistil dopravce KŽC Doprava a jeho náležitosti v podobě historických vozů M 262.1183 a Bix 372. Konkrétně se jednalo o dva sobotní odpolední a dva nedělní dopolední páry vlaků plus dva další vlaky, z nichž jeden směřoval v sobotu dopoledne z Brna do Vranovic a druhý v neděli kolem poledne z Vranovic do Brna. Po organizační stránce neměla akce problém a rovněž letitá, ale udržovaná vozidla si svůj úkol odsloužila bez jediného zaváhání.
Dráha v současnosti neprožívá lehké období, bojuje totiž o holou existenci. Ačkoliv na ní kvete poměrně čilá nákladní doprava, SŽDC by jí nejraději neviděla. Zdejší poměrně hustá frekvence nákladních vlaků je směřována především z a do Pohořelického kovošrotu firmy Hulman, což je subjekt, který má na zachování stavu takového, jaký je (včetně statutu dráhy) přirozený, logický a oprávněný zájem. Shodou okolností se nedávno nadšencům z KPL podařilo zablokovat převod dráhy z kategorie regionální dráhy na vlečku. Firmě pana Hulmana patří poděkování nejen za podporu jízd letošního Pohořelického motoráčku, ale i celé 116 let staré trati.
Zvláštními osobními vlaky, vedenými muzejními vozidly, se po oba dva dny přišlo svézt požehnané množství zejména místních obyvatel, kteří ke dráze stále cítí jistou nostalgii. To bylo na mnoha z nich přímo vidět. Další zájemci o dění na lokálce se rekrutovali z řad fanoušků železnice a to jak tuzemských, tak v nemalém počtu i z blízkého Rakouska. Ty potěšila například libůstka, kterou si KŽC na svých akcích nerad odpouští, a tou bylo projetí dopravní koleje až na samý konec, takzvaně do šturcu.
Ratolesti byly zase nadšeny z dárků, které obdržely od Mikuláše, procházejícího vlakem, i například z takové maličkosti, jako že si samy mohly štípnout svůj vlastní lístek. Počasí se vzhledem k roční době také celkem vydařilo, kapky ještě potřebných pár hodin vydržely nahoře v mračnech, a tak jen doufejme, že pozitivní dojem z víkendové akce bude mít pokračování v podobě záchrany této dráhy, malého kousku naší technické historie, kterého je tu stále potřeba.

Zpět