Železniční síť je jako živý organismus. Čím rychleji ji osekáváme, tím rychleji umírá.

PPV pohledem přátel z Kolejová, o.s.

06.07.2012 17:40

Naši nejúspěšnější akci tohoto roku velmi pěkně reflektoval Kamil Kyzlink z občanského sdružení Kolejová, o.s., jehož členové se našich nedělních jízd zúčastnili jako cestující v dobových kostýmech. Jeho text zveřejnuji níže.

Už tady určitě bylo řečeno, že nostalgických jízd okolo Brna proti minulým letům dost ubylo. A nejen jich. Ubývá i regionálních tratí, či přesněji, utichá na nich provoz. Díky jednomu článečku o jedné takové trati, co ji stihl tento osud, jsem se seznámil s Markem Tomkem, předsedou spolku o rok mladšího než ten náš, ale velmi činného.

Jeho sdružení nese název Klub přátel lokálek o.s. a pokouší se bojovat za ty bezbranné tratě, které si jistě nezaslouží zemřít, mnohé z nich pamatují dobu, kdy nám vládl císař pán.
Nicméně tento člověk a jeho lidé uspořádali na trati z Vranovic do Pohořelic parní víkend. Když se v roce 2008 jelo po této lokálce naposled s lidmi, byl jsem u toho. Proč si to nezopakovat? Nabídl jsem tedy, že pro KPL o.s. uděláme dobový doprovod. Návrh byl přijat a docela mě překvapilo, jak mocně bylo naše sdružení zviditelněno při propagaci akce. Za to musím pořadatelstvu poděkovat.
Tím však začala práce pro zainteresované Kolejáky. Pokud už jsme někde uvedení, musí všecko lícovat a Kolejáci se musí vytáhnout. Z KPL žádali pana továrníka, rodinu a dokonce milenku. Protože jedna z našich členek je stále v požehnaném stavu a čekají ji nadále mateřské povinnosti, chyběla nám stále jedna žena do sestavy. Dobrovolnice Anička Capoušková z Ráječka by byla asi super jako žena továrníka, ale bohužel, měla jiné plány. My si však poradili. Roli továrníkovy paní nám vzala máti našeho člena Martina Havlíčka, paní Dana, přidala do souboru ještě dceru a Marťas nám střihl origo kapsáře na útěku před trestem. Parní víkend mohl vypuknout!
V sobotu 16. června byly jízdy v režii KPKV. Tento spolek je z Brna a nedávno si členové opravili parní lokomotivu BS200. Jde o dvounápravovou lokomotivku, která se na širé tratě podívala právě díky nadšencům. V době své činné služby se pohybovala výhradně v podnicích. Na lokálce do Pohořelic se však předvedla. Pomáhal jí v tom však třeba i motorový vůz M240. Protože sobota byla ve znamení nádherného počasí, jezdily podle mých informací vláčky plně obsazeny. Sobotních jízd se náš spolek ještě neúčastnil.
Náš den přišel v neděli. Svaťa Kyzlinková, která má na starost přípravu dobových doprovodů, dělala z Dany a Zuzky Havlíčkových prvorepublikové dámy. Před jedenáctou dopolední se jí dílo zdařilo. My chlapi to máme jednodušší, móda se nám zas tak nezměnila, byli jsme za moment. Náš přechod obcí Řícmanice k zastávce busu způsobil rozruch.
U vlaku v Brně jsme se sešli v docela velkém počtu: Zdenek Otoupalík jako pan továrník, jeho žena už zmíněná paní Dana a jejich dceru si zahrála už osvědčeně Kolejačka Adélka Pantůčková. Milenku, kterou chtělo vidět mnoho lidí, tu nám ochotně vzala nejzkušenější „dobovka,“ ta co u nás začala jako první - Veronika Hajzoková z Řícmanic. Náš pan předseda vsadil na ohoz dělníka na cestě z lázní a já s mou přítelkyní zase mafiáni na cestách. Jenže - jeďte v černém obleku, když máte zánět ledvinové pánvičky, teplotu a venku je vedro - a zažijete pravé peklo. Záviděl jsem kolegům z KPL jejich lehká trika, i když historické mundůry by byly lepší. V Brně jsme do odjezdu korzovali podél vlaku, pro radost lidí… a že ji měli. Nejeden fotograf si nás zvěčnil, včetně našeho Leoše, co býval členem, ale vlastně jezdí pořád.
Teď něco o vlaku: soupravu tvořila souprava vozů 3. třídy, řady Ce, tyto vozy jsou známy pod přezdívkou „Rybáky.“ V čele vlaku se vyjímala parní lokomotiva řady 433.001 „Skaličák,“ ta si v červnu zajezdila. Nesmím zapomenout na bufetový a služební vůz, bez toho by to nebylo ono. Vyjeli jsme přesně, stejně tak dorazili do Vranovic, kde vlak měnil směr jízdy, takže musel proběhnout přepřah stroje. Takže cestující v dobovém ven z vlaku a ukázat se. Po krátkém pobytu vláček pokračuje se dvěmi mezizastávkami do Pohořelic, kde velká většina lidí vystupuje. V Pohořelicích probíhají slavnosti s kulturním programem. Vlak se chystal na zpáteční cestu do Vranovic - co kdyby měl někdo zájem ještě jet na program, nebo se jen projet? Pár zájemců tu zbylo, jedou. Kolejáci procházejí vlak a předvádí se lidem. Kluci z KPL kontrolují jízdenky. Ve Vranovicích se objevuje další z Kolejáků, Honza a fotí in flagranti továrníka s milenkou. Leoš utíká fotit do polí a vlak opět odjíždí do Pohořelic. Tam pak dvě hodiny odpočívá a naši doboví Kolejáci jdou taky mrknout na slavnosti. Já s Adélou a technickým doprovodem, v podobě naší členky Svatavy, zůstávám u vlaku. Projdeme se pro pár lidí co zůstali, sledujeme posun a pak zalézáme do vozu, schovat se před sluncem. V 18 hodin vlak opouští Pohořelice, trať utichá. Poslední korzo ve Vranovicích a hurá do Brna.
Mám za to, že jsme kolegy z KPL nezklamali. Děkujeme jim za nádhernou akci i super zážitek. Vyšli nám ve všem vstříc a dobře se s nimi spolupracuje- a tak by to mělo být mezi milovníky železnice.

Takže ať žije Pohořelický parní víkend 2013!

Zpět